Van idee naar actie: hoe één school haar StemUp reis begon
Welkom bij het Mondriaan College in Oss! In deze nieuwe blogreeks nemen we je mee achter de schermen van hun vernieuwende STEM-onderwijs en laten we je zien hoe het StemUp programma hieraan bijdraagt.
Docent Cor Strijbosch vertelt over de eerste stappen, de kennismaking met StemUp, het vak STEAM en de ontwikkeling van een compleet nieuwe leerlijn.
‘We maken nu zo’n mooie reis met ons STEM-onderwijs, ik hoop dat dat andere scholen weer inspireert.’
Een vliegende start
De eerste kennismaking met Stem-Up is tijdens de StemUp Proeverij in oktober 2024. De school wilde starten met STEM-onderwijs, maar wist nog niet precies hoe. Eén ding is wel duidelijk: het moet meer worden dan een standaardproject dat elk jaar hetzelfde wordt uitgevoerd.
Het doel is om projectmatig en vakoverstijgend te gaan werken, met veel ruimte voor praktijk en experiment. Het team koos voor het project ‘Stad van de toekomst’ uit de Maker’s Red Box van StemUp partner de Maakotheek. Een mooi uitgedacht project dat didactisch sterk is en aan diverse vakken gekoppeld kan worden. De school start in leerjaar 1 en 2 met een pilotproject. In totaal doen maar liefst 24 klassen mee. Daar stonden ze bij StemUp ook wel van te kijken, aldus docent Strijbosch.
Eigen invulling van STEAM
Het docententeam ziet de mogelijkheden en uitdagingen van het project. Het is de start van een grote ommezwaai. Ze besluiten zélf lesmateriaal te gaan ontwikkelen, waarbij natuurkunde, scheikunde en techniek samenkomen in het vak STEAM. Het gekozen StemUp project vormt de basis voor hun eigen leerlijn, die stap voor stap wordt uitgebouwd.
De ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op. De proeverij blijkt het begin van een leerzame reis vol ontdekkingen, waarin de school haar eigen STEM-visie vormt en leerlingen leert probleemoplossend, creatief en projectmatig te werken.
Benieuwd hoe dat eigen onderwijs er uit ziet?
In het tweede deel van deze blogreeks lees je hier meer over.
StemUp
StemUp is een leer- en ontdekprogramma voor het eerste en tweede leerjaar van het voortgezet (speciaal) onderwijs, ontwikkeld door ASML, dat jongeren wil inspireren om te kiezen voor studie en werk in Techniek & Wetenschap. Scholen worden ondersteund door een StemUp coach en kunnen momenteel kiezen uit vier ondersteunende leerprogramma’s voor het bereiken van hun STEM ambitie.
